Ce este volanta? [rol, defecțiuni, funcționare]
Volanta, sau volant, cum este termenul corect, este un subansamblu realizat din fontă, aluminiu sau oțel, cuplat direct la sistemul de ambreiaj al mașinii, ajutând la conservarea energiei cinetice.
Pentru o descriere și mai simplă, volanta este un disc gol în mijloc, care îi permite arborelui cotit să transmită energia de rotație de la motor la cutia de viteze. De fiecare dată când schimbi vitezele, este acționată și volanta.
Hai să vedem mai multe detalii despre volantă, care este rolul ei, cum știi când este defectă și cum poți avea grijă de ea.
- Ce este volanta?
- Ce rol are volanta?
- Cum știi că volanta este defectă
- Cum ai grijă de volantă
Ce este volanta?
Volanta este o componentă prezentă atât la mașinile cu transmisie manuală, cât și la mașinile cu transmisie automată. Volanta este sub forma unui disc gol în mijloc, care permite pătrunderea arborelui cotit și care transmite energia de rotație de la motor la cutia de viteze.
În partea de exterior, volanta are un inel zimțat care ajută la pornirea motorului. Datorită design-ului, volanta permite o pornire sigură a motorului, cu un consum redus de energie.
Volanta are două tipuri:
- Volantă simplă
- Volantă cu masă dublă
Ce rol are volanta?
Rolul volantei, sau a volantului, este de a uniformiza energia dezvoltată de motor. Volantul este cuplat la discul de ambreiaj și transmite cuplul motorului către cutia de viteze. Deoarece are angrenaje cuplate la coroana dințată, volantul învârte vilbrochenul (sau vibrochenul, cum este cunoscut în termeni populari), acționând pistoanele motorului și ușurând procesul de pornire.
Pe lângă faptul că volantul preia vibrațiile motorului (echilibrează fluctuațiile de energie cinetică și transformă mișcarea de rotație în mișcare continuă), acesta împiedică și transmiterea șocurilor către cutia de viteze.
În mare, volantul este un acumulator de energie, preluând forțele cinetice dezvoltate în timpul cursei de destindere a fiecărui piston.
Astfel, avem două tipuri de volante, cu caracteristici diferite:
Volant simplu sau volant cu masă simplă, este un disc metalic, cu suprafață plană și număr mic de componente. De obicei, acest tip de volant este folosit pentru motoarele simple, cum sunt cele pe benzină.
Volantul cu masă dublă are mai multe componente decât volantul simplu, fiind construit pentru motoarele cu cuplu peste media, care generează șocuri puternice. Deoarece se pot deteriora mai repede, sunt ideale pentru motoarele diesel, fiind dotate și cu un sistem complex de arcuri.
Cum știi că volanta este defectă?
Atât cutia de viteze, cât și grupul motopropulsor sunt legate de fiabilitatea volantei, iar, dacă apare ceva, trebuie să acționezi cât mai rapid pentru a remedia problema.
Astfel, acestea sunt câteva dintre problemele pe care le poți întâmpina dacă ai probleme cu volanta:
- Apar dificultăți atunci când vrei să schimbi vitezele
- Când mașina este pornită, simți vibrații la nivelul podelei
- Atunci când acționezi transmisia se aud zgomote stridente
- Ambreiajul patinează
- Degajare de fum
- Simți miros strident în interiorul mașinii
Dacă experimentezi una (sau mai multe) dintre aceste defecțiuni, sfatul nostru este să te prezinți cât mai repede la un mecanic, astfel încât să rezolvi problema cât mai din timp.
Cum ai grijă de volantă?
Pentru a evita problemele de mai sus, trebuie să știi cum se poate strica volanta și ce comportamente trebuie să schimbi astfel încât să ai grijă de această componentă.
Astfel, uite care sunt lucrurile la care să ai grijă și cum le poți corecta:
- Poate cea mai comună cauză pentru care volanta se strică este folosirea necorespunzătoare a cutiei de viteze. Atunci când schimbi vitezele, ai grijă să apeși ambreiajul până la capăt de fiecare dată. Dacă ambreiajul nu este apăsat complet când se schimbă vitezele, poate apărea uzura deoarece piesele au contact direct între ele.
- Ambele tipuri de volante sunt afectate de condusul sportiv. Încearcă să eviți demarajele prea puternice și frânele de motor violente.
- Atunci când stai la semafor, dacă obișnuiești să stai cu piciorul pe ambreiaj, poți cauza deteriorări la volantă. De aceea, atunci când ai de așteptat mult la semafor, este recomandat să scoți mașina la liber și să aștepți doar cu piciorul apăsat pe frână.
Recomandăm să ai grijă cât mai mult posibil de volantă, deoarece prețul unei intervenții poate ajunge și până la 3000 de lei.
Iar dacă ai rezolvat problemele cu volanta, te invităm să descarci aplicația Autodeal prin care poți plăti cu ușurință tot ceea ce ține de mașina ta:
- Plăți online - taxe, impozite, amenzi
- Asigurare Auto Obligatorie
- Asigurare de călătorie
- Rovinietă
Descarcă aplicația Autodeal din App Store
Descarcă aplicația Autodeal din Google Play